Hoppa till innehåll
Sök
Logga in till Openetti
Sök

Vanliga frågor och svar

Ofta sysselsätter samma frågor våra medlemmar. Vi har sammanställt en lista med vanliga frågor från oss efter ämnesområde. Läs dessa om vi redan har svarat på din fråga.

Om du inte hittar svaret på din fråga på vår hemsida, vänligen kontakta oss(Öppnas i nytt fönster).

Ofta frågat om inkomstrelaterad dagpenning

I det här avsnittet har vi svarat på vanliga frågor om inkomstrelaterad dagpenning. Om du till exempel har frågor om att ansöka om eller storleken på inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning, läs avsnittet vanliga frågor.

Ofta frågat om ansökan och bilagor

Anmäl dig senast på din första dag av arbetslöshet. Du kan anmäla dig
som arbetssökande också innan arbetslösheten eller permitteringen
börjar. Ytterligare information: Jobbmarknaden

Rätten till inkomstrelaterad dagpenning kan börja eller den första
självriskdagen (om en självrisktid åläggs) kan åläggas tidigast från och
med den dag arbetsansökan har varit i kraft.

Du kan lämna in ansökan om inkomstrelaterad dagpenning via en säker anslutning Openetti.

Du kan också skicka ansökan per post eller lämna in ansökan personligen på vårt kontor (postlåda).

Vår postadress är: Järnvägsmannagatan 6, 00520 Helsingfors
Besöksadress är: Klockbron 7, 00520 Helsingfors

 

Om du blir arbetslös från ett heltidsarbete, skicka in din första ansökan för minst två hela kalenderveckor (måndag till söndag). Därefter ansöks om dagpenning antingen för fyra hela kalenderveckor eller för månadsperioder. Den framtida ansökningsrytmen för varje sökande klargörs i samband med behandlingen av den första ansökan, och information om den framtida ansökningsrytmen skickas till den sökande via ett separat meddelande i Openetti.

Ansökan skickas in tidigast den sista dagen av ansökningsperioden. Dagpenningen söks alltså i efterhand, för redan förfluten tid.

Under sommaren kan det förekomma avvikelser i tidsplanen för inlämning av ansökningar. Vi informerar om detta separat på vår hemsida.

Kom ihåg att dagpenning måste ansökas senast inom tre månader från den dag då du vill att utbetalningen ska börja!

 

Behovet av bilagor till ansökan om dagpenning beror på din situation. Redogör i din ansökan för vad du gjorde innan du blev arbetslös.

Vi får löneuppgifter från inkomstregistret från och med den 1 januari 2020. Vanligen behöver du inte skicka in lönespecifikationer eller löneintyg till kassan. Om de uppgifter som krävs för behandling av ansökan saknas i inkomstregistret, kommer vi att be om dessa uppgifter från löneadministratören eller från did själv. Om du har fått semesterersättning för obehållna semesterdagar efter att din heltidsanställning har avslutas, kan det snabba på behandlingen av din ansökan om du skickar in lönespecifikationen.

Vi kan behöva ett bilagda förklaring om de faktiska arbetstimmarna per vecka (utredning om veckotimmarna) om din arbetshistorik har samlats som deltidsanställd timlärare, där lönen har betalats baserat på de undervisningtimmar som hållits. Fyll i en separat utredning av veckotimmar för varje anställning (Blanketter).

Se andra eventuella bilagor under rubriken Bilagor till första ansökan.

Om du har ansökt om jämkad dagpenning av oss under ett läsår, behöver vi inte någon veckovis timrapport. Om du däremot återvänder till oss som sökande efter att ditt arbete har avslutats, kan en veckotimrapport behövas för att undersöka hur arbetsvillkoret har uppfyllts. Vi kan också behöva veckotimrapporten för att bedöma om anställningen har varit heltids- eller deltidsarbete.

Med hjälp av veckotimrapporten fördelas de arbetade timmarna på arbetsveckorna. När din dagpenning beräknas kan lönerna annars fördelas felaktigt på dina arbetsveckor utan veckotimrapporten. Detta kan i sin tur leda till en för låg dagpenning.

Den 2 september 2024 trädde en lagändring i kraft, enligt vilken arbetsvillkoret nu räknas baserat på den lön some betalats för arbetet. Veckotimrapport kan dock fortfarande behövas, till exempel för att undersöka om anställningen har varit heltids- eller deltidsarbete.

Ett skattebeslut ska bifogas ansökan om dagpenning när du har företagsverksamhet som bisyssla. Vid jämkningen av dagpenningen används som inkomst för din företagsverksamhet som bisyssla förvärvsinkomstandelen av företagsinkomsten och den eventuella lön som du får från företaget, och som bekräftats i din personliga beskattning.

Du behöver inte skicka in ditt skattekort till kassan, eftersom vi vanligtvis får medlemmarnas skatteuppgifter direkt från Skatteverket.

Baserat på det skattekort som har beräknats för lönen, är forskottsinnehållet alltid minst 25%, även om skattesatsen på skattekortet är lägre. Om du vill att förskottsinnehållet ska vara mindre än 25%, kan du skicka oss ett ändrat skattekort för förmånen.

För att få ett ändrat skattekort för förmånen kan du beställa det direkt till kassan via Skatteverkets elektroniska tjänst MinSkatt genom att välja ”Opetus ja tiede Tk” som mottagare. Vi får den här typen av beställda ändrade skattekortsinformationer i vårt system vanligtvis nästa arbetsdag. Om du beställer det ändrade skattekortet på annat sätt, skicka det till oss själv antingen via Openetti eller med post.

Observera att förskottsinnehållningsuppgifterna som gäller från den 1 januari begärs från skattemyndigheten baserat på medlemmarnas uppgifter. Om du har anslutit dig först vid årsskiftet eller senare, kontrollera i Openetti under Inkomster och skatter -> Skatteuppgifter om vi har fått uppgifter om dina förskottsinnehållningsprocenter. Om skatteuppgifter inte finns, ansök om ett ändrat skattekort för förmånen via MinSkatt-tjänsten.

Förskottsinnehållning på inkomstrelaterad dagpenning är den för lönen uträknade grundprocenten i skattekortet, ändå alltid minst 25 %.

Om du lämnar in ett ändringsskattekort för förmånen till arbetslöshetskassan, höjs inte förskottsinnehållningsprocenterna i detta. Ett ändringsskattekort för förmån kan man beställa så att det sänds direkt till arbetslöshetskassan, till exempel via skatteförvaltningens eletroniska tjänster.

Du får ytterligare uppgifter om beskattningen av inkomstrelaterad dagpenning av skattemyndigheten. Mer omfattande information finns på skatteförvaltningens webbplats skatt.fi.

Om du söker dagpenning i tjänsten Openetti, lämna in en ansökan fram till  början av ditt heltidsjobb. I ansökan uppmanas du att svara på varför du ansöker om en kortare tidsperiod. Här kan du ange startdatum för ditt heltidsjobb.

Heltidsarbete börjar från den dag då du får lön baserad på heltidsarbete. Vi kan därför av medlemmar som inlett heltidsarbete begära en kopia av arbetsavtalet/tjänsteförordnandet/beslut om antagning till tjänst, för av denna handling framgår den första dagen av arbets- eller tjänsteförhållandet och därmed också den dag från vilken du får lön. Det här gäller särskilt undervisningsarbete vid en läroinrättning.

Exempel: 

Anna börjar sitt arbete som klasslärare. Hennes första arbetsdag är den 10 augusti, men lönen betalas redan från och med den 1 augusti. Anna har inte rätt till dagpenning från och med den 1 augusti.

Vår aktuella handläggningssituation finns på förstasidan av vår hemsida. Vi uppdaterar informationen om handläggningens framsteg regelbundet.

Handläggningstiden påverkas bland annat av antalet inkommande ansökningar, årstid och ansökningstyp. Månadsskiften är ofta en hektisk tid för handläggningen. Under året får vi betydligt flest ansökningar på sommaren, när antalet ansökningar mångdubblas. Även vid årsskiftet kommer det in många ansökningar till kassan.

Ansökningar från helt arbetslösa handläggs som högsta prioritet. Andra ansökningstyper handläggs efter dessa.

Du kan skicka in en fortsättningsansökan (fylla i nästa ansökan för 4 kalenderveckor eller en månad) även om den första ansökan ännu inte har behandlats. Fortsättningsansökningsformuläret kräver färre uppgifter än den första ansökan.

Ofta frågat om rätten till dagpenning och belopp

Rätten till arbetslöshetsdagpenning påverkas av många faktorer. Även de lagändringar som trädde i kraft hösten 2024 påverkar rättigheten till arbetslöshetsdagpenning, eftersom till exempel medlems- och arbetsvillkor förändrades då.

Medlems- och arbetsvillkor fram till den 1 september 2024

Rätt till arbetslöshetsdagpenning kräver bland annat att du har varit medlem i arbetslöshetskassan i minst 26 veckor och att du har uppfyllt arbetsvillkoret på 26 veckor under din tid som medlem i kassan.

Arbetsvillkoret uppfylls om du under de senaste 28 månaderna före arbetslösheten har arbetat minst 26 veckor i ett försäkringspliktigt lönearbete där

  • arbetstiden har varit minst 18 timmar per vecka (eller om det gäller undervisning i en utbildningsinstitution, minst 8 timmar per vecka), och
  • lönen har varit i enlighet med kollektivavtal, eller om kollektivavtal saknas, minst 1399€/månad för heltidsarbete år 2024 (1331€ år 2023).

Medlems- och arbetsvillkor från den 2 september 2024

Rätt till arbetslöshetsdagpenning kräver bland annat att du har varit medlem i arbetslöshetskassan i minst 12 månader och att du har uppfyllt arbetsvillkoret av 12 kalender månader.

Från och med den 2 september 2024 ackumuleras arbetsvillkoret baserat på den lön som betalats för arbetet istället för arbetade timmar. Arbetsvillkoret ackumuleras så här:

  • 1 kalendermånad om minst 930€ i lön har betalats under kalender månaden,
  • en halv kalendermånad om minst 465€ men mindre än 930€ i lön har betalats under kalender månaden,
  • inget arbetsvillkor ackumuleras om mindre än 465€ i lön har betalats under kalender månaden.

Två halva kalender månader bildar en fullständig kalendermånad. Arbetsvillkoret är uppfyllt när minst 12 arbetsvillkormånader har ackumulerats inom en period på 28 månader.

Arbetsvillkoret kan även ackumuleras som en kombination av gamla och nya arbetsvillkorkmodeller. Då omvandlas veckorna som uppfyller det gamla arbetsvillkorveckor till arbetshistorikmånader så här:

  • 3-4 veckor som uppfyller arbetsvillkor bildar en arbetsvillkormånad,
  • 1-2 veckor som uppfyller arbetsvillkor bildar en halv arbetsvillkormånad.

Läs mer om detta och andra krav för rätt till arbetslöshetsdagpenning på vår hemsida under rubriken ”Rätt till inkomstrelaterad dagpenning”.

Rätten till arbetslöshetsdagpenning påverkas av många faktorer, så rätten kan endast utvärderas baserat på ansökan, bilagor och utlåtandet från arbetskraftsmyndigheterna.

Den inkomstrelaterade dagpenningen beräknas utifrån den stabila löneinkomst du haft före arbetslösheten. Från den stabila löneinkomsten dras dock semesterpenning och semesterersättning av samt den årligen fastställda arbetslöshets- och pensionsförsäkringsprocenten. År 2025 är denna procent 3,54 %.

Lönen som ligger till grund för dagpenningen är därför aldrig lika stor som din månadslön.

Dagpenningens belopp beräknas först i samband med behandlingen av din första ansökan. Du kan använda dagpenningsräknaren för att få en ungefärlig uppskattning av ditt dagpenningsbelopp.

Arbetslöshetsdagpenning kan betalas ut efter självristiden. Självrisktiden uppfylls när du har varit arbetslös arbetssökande i sju helt arbetslösa dagar eller en motsvarande tid. Om du till exempel arbetar 50 procent av en heltidsanställds arbetstid varje dag, tar det cirka 14 dagar att uppfylla självrisktiden.

Självrisktiden måste uppfyllas inom högst åtta på varandra följande kalenderveckor. Den ackumuleras inte under helger och kan inte omfatta perioder då du inte skulle ha rätt till dagpenning (till exempel karenstid, periodisering av semesterersättning eller tid då medlemskapsvillkoret inte är uppfyllt).

Självrisktiden fastställs när du ansöker om dagpenning för första gången. Om arbetsvillkoret uppfylls på nytt under arbetslösheten (genom deltidsarbete eller perioder/dagar med heltidsarbete) kan en ny självrisktid fastställas. Självrisktiden fastställs alltid om det har gått mer än ett år från starten av den föregående maximala utbetalningstiden (den första utbetalda dagen) till den första möjliga utbetalningsdagen för den nya maximala utbetalningstiden. Om den första utbetalda dagen i den föregående perioden ligger inom ett år från den nya maximala utbetalningstidens första möjliga utbetalningsdag och en självrisktiden fastställdes vid starten av den föregående perioden, fastställs ingen ny självrisktid. Om dagarna ligger inom ett år från varandra men ingen självrisktid fastställdes förra gången, fastställs den nu.

På grund av en lagändring som trädde i kraft den 2.9.2024 fastställs självrisktiden alltid när arbetsvillkoret uppfylls, om arbetsvillkoret innehåller arbetstid från och med 2.9.2024.

Den vanligaste maximiutbetalningstiden för inkomstrelaterad dagpenning får våra medlemmar är 400 betalningsdagar. Dagpenning betalas för fem dagar i veckan. Om du är helt arbetslös och dagpenning kan betalas helt utan avbrott, innebär detta 80 veckor med dagpenning. Ett annat sätt att beräkna längden är att använda det genomsnittliga antalet dagar i en kalendermånad, dvs. 21,5. Rätten till dagpenning skulle således täcka lite mer än 18 månader.

Medlemmarna i Arbetslöshetskassan för Undervisning och Vetenskap får emellertid ofta inte dagpenning fortlöpande, utan det vanliga är att våra medlemmar sysselsätter sig emellanåt. Detta kan leda till att arbetsvillkoret uppfylls på nytt. Sedan arbetsvillkoret uppfyllts på nytt följer en rätt till nya maximibetalningsdagar.

För äldre dagpenningsmottagare finns särskilda bestämmelser i lagen om utkomstskydd för arbetslösa gällande den maximala utbetalningstiden för inkomstrelaterad dagpenning. Se Maximibetalningstiden för den inkomstrelaterade dagpenningen.

Kassan beslutar ditt rätt att få dagpenning enligt ansökan, bilagor och utlåtandet från arbetskraftsmyndigheten. Skicka din ansökan till kassan så att vi kan besluta ditt rätt att få dagpenning.

Om du har heltidsarbete (arbetstid uppgår till minst 80% av den maximala arbetstiden för heltidsarbete inom branchen) och ditt arbetsavtal innehåller perioder utan lön på grund av läroinrättningarnas verksamhetstider, kan du skicka ansökan till kassan. En förutsättning för att erhålla dagpenning är att du är registrerad som arbetssökande på heltid hos arbetskraftsmyndigheten.

Om du har deltidsarbete (arbetstid uppgår till högst 80 procent av den maximala arbetstiden för heltidsarbete som tillämpas inom branchen) kan du ansöka jämkad dagpenning. Ansökningsperioden är en månad eller en kalender månad. En förutsättning för att erhålla dagpenning är att du är registrerad som arbetssökande på heltid hos arbetskraftsmyndigheten.

Ofta frågat om jämkad dagpenning

Till dig kan betalas jämkad dagpenning om

• du deltidsarbetar (dock inte om deltidsarbetet grundar sig på ditt eget initiativ) eller

• din dagliga eller veckovisa arbetstid är förkortad på grund av permittering eller

• du har som arbetslös mottagit heltidsarbete som varar i högst två veckor eller

• du har inkomster från företagsverksamhet eller eget arbete som arbetskraftsmyndigheten bedömer vara bisyssla

För att jämkad dagpenning ska kunna utbetalas, får arbetstiden under ansökningsperioden (4 kalenderveckor eller en månad) vara högst 80 % av den maximiarbetstid som tillämpas på en heltidsanställd arbetstagare i branschen. Du måste även vara anmäld på arbetskraftsmyndigheten som arbetssökande på heltid.

Ytterligare information om jämkad dagpenning på Jämkad dagpenning

Hälften av den lön som betalas under jämkningsperioden minskar den fulla inkomstrelaterade dagpenningen.

Exempel: 

A har ett deltidsarbete under en jämkningsperiod på en månad, för vilket han eller hon tjänar sammanlagt 800 euro. Hälften av detta, dvs. 400 euro, minskar den fulla dagpenningen.

Lönen och den jämkade dagpenningen kan tillsammans uppgå till högst 100 procent av den dagpenningsgrundande lönen.

Du måste för arbetslöshetskassan uppge alla inkomster som utbetalts till dig under din ansökningsperiod, även inkomster som underskrider skyddsdelen.

Ytterligare information om jämkad dagpenning på Jämkad dagpenning

Fram till 31.3.2024 tillämpades skyddsdelen av den jämkade dagpenningen (300 € eller 279 €), varvid hälften av den inkomst som översteg skyddsdelen minskade den fulla inkomstrelaterade dagpenningen. Skyddsdelen togs ur bruk till följd av en lagändring som trädde i kraft 1.4.2024.

Om ditt arbetsvillkor uppfylls på nytt under perioden med inkomstrelaterad dagpenning, fastställs dagpenningen utifrån de inkomster som uppfyllt arbetsvillkoret. Om arbetsvillkoret har uppfyllts genom deltidsarbete, beräknas inkomstrelaterad dagpenning utifrån lönerna från deltidsarbetet. Din nya fulla dagpenning är dock minst 80 % av din tidigare fulla dagpenning. Om ditt nya arbetsvillkor uppfylls först efter att den maximala utbetalningstiden för inkomstrelaterad dagpenning har löpt ut, tillämpas inte denna 80-procentiga skyddsregel.

Du kan läsa mer om detta under avsnitten Rätt till inkomstrelaterad dagpenning och Beloppet på inkomstrelaterad dagpenning.

Ansök om jämkad dagpenning enligt de löneutbetalningsperioder som gäller för ditt deltidsarbete, i ansökningsperioder på en kalendermånad, en månad eller fyra kalenderveckor. Ange i ansökningsformuläret dina arbetade timmar vid respektive arbetsdag. Mer information om hur du fyller i ansökan hittar du under Openetti-instruktioner.

Om du ännu inte får lön under den aktuella ansökningsperioden, ange den beräknade kommande löneutbetalningsdagen. Om anställningen varar längre än två veckor, skicka en kopia av anställningsavtalet till arbetslöshetskassan. Om det gäller ett vikariat på högst två veckor och inget skriftligt anställningsavtal har upprättats, behöver avtalet inte skickas in. Ange då i fältet för ytterligare information i ansökan vikariatets längd och vilket arbete det gäller.

Kom ihåg att hålla din jobbsökning aktiv även när du ansöker om jämkad dagpenning (Arbetsmarknadstjänstens e-tjänst).

Mer information om jämkad dagpenning hittar du under Jämkad och reducerad dagpenning.

Deltidsarbete med månadslön

Om du har deltidsarbete, där arbetstiden varierar per vecka/per kurs, men du får en fast månadslön för terminen/läsåret/vikariatet, ska du för varje kalendervecka ange det antalet arbetstimmar som ligger till grund för månadslönen. Du kan ange alla dina arbetstimmar under söndag. Du kan dock ange max 24 timmar för en dag så dela vid behov upp timmarna på lördag och söndag. Om du arbetat övertid eller som vikarie hos din egen arbetsgivare, ange timmarna för de dagar då arbetet utförts. Kom ihåg att fylla i arbetstiden som ligger till grund för lönen också för semestertider, om du får lön också under semesterperioder.

Du kan ange alla arbetsgivare separat specificerade i ansökan. Ansökan tilldelar olika rader per arbetsgivare. Då kan du anteckna arbetena för olika arbetsgivare på olika rader, även om du utfört arbetena samma dag.

Deltidsarbete med timlön

Om din lön betala efter antalet arbetade timmar ska du i din ansökan ange för varje arbetsdag de timmar som du verkligen utfört.

Du kan ange alla arbetsgivare separat specificerade i ansökan. Ansökan tilldelar olika rader per arbetsgivare. Då kan du anteckna arbetena för olika arbetsgivare på olika rader, även om du utfört arbetena samma dag.

Parallellt arbete med månadslön och timlön

Om du har flera arbeten och grunden för deras löneutbetalning är olika ska du i din ansökan ange de veckotimmar som ligger till grund för arbete med månadslön på söndagen (och vid behov fördelat även på lördagen). Om du har arbetat övertid eller vikarierat för en annan lärare hos din arbetsgivare, ange övertids-/vikariattimmar för de dagar då arbetet utförts. Ange därtill för varje övrig arbetsdag de timmar som du verkligen utfört och för vilka lön betalas enligt antalet timmar.

Varför måste arbetstimmarna anmälas?

Lönen från deltidsarbete eller tillfälligt arbete avräknas i regel mot inkomstrelaterad dagpenning under den period då lönen betalats ut. I ansökan ska dock alltid arbetstimmarna anges enligt arbetstiden för granskning av arbetstimmarna. Uppge även de beräknade utbetalningsdagen för lönen samt arbetsgivarens namn.

Ytterligare information: Openetti-instruktioner

Ofta frågat om företagsverksamhet

Arbetskraftsmyndigheten ger ett bindande utlåtande till arbetslöshetskassan över huruvida den som ansöker om dagpenning är sysselsatt i företagsverksamhet och ska företagsverksamheten anses som huvudsyssla eller bisyssla. Arbetskraftsmyndigheten bedömer typen av företagsamhet utgående från arbetsmängden, inte utgående från inkomsterna från denna.

Till en person med företagsverksamhet som bisyssla jkan betalas jämkad inkomstrelaterad dagpenning, när arbetskraftsmyndigheten i ett utlåtande har konstaterat att företagsverksamheten är en bisyssla. Som grund för jämkningen används det senast fastställda beskattningsbeslutet alltid när detta är möjligt. Inkomsten från företagsverksamheten enligt beskattningsbeslutet divideras på månadsnivå, så om du har företagsverksamhet som bisyssla ska du ansöka om dagpenning i perioder av en kalendermånad.

Ytterligare information om företagsverksamhet hittar du här.

Meddela arbetskraftsmyndigheten om att du har inlett företagsverksamhet. Arbetskraftsmyndigheten bedömer inte under de 4 första månaderna om företagsverksamhet som du startat som arbetslös är huvudsyssla eller bisyssla. Du har således rätt till inkomstrelaterad dagpenning åtminstone 4 månader efter att du startat företagsverksamhet, då du håller ansökan om heltidsarbete i kraft hos arbetskraftsmyndigheten. Då företagsverksamheten pågått i 4 månaderna bedömer arbetskraftsmyndigheten om din företagsverksamhet är huvudsyssla eller bisyssla och ger ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om detta till kassan.

För blivande företagare betalas jämkad dagpenning om man har inkomst från företagsverksamheten under de 4 första månaderna. I dagpennings jämkningen beaktas inkomsterna man förtjänat från företagsverksamheten. När företagsverksamheten inleds meddelas inkomsterna till arbetslöshetskassan för de första 6 månaderna i form av en månadsredovisning, av vilken framgår inkomster och utgifter för verksamheten. När företagsverksamheten har pågått i minst 6 månader, används medelvärdet av de 6 anmälda månaderna vid beräkning av storleken på den jämkade inkomstrelaterade dagpenningen för följande halvår. Därefter används ett medelvärde baserat på 12 månaders bokföring. Inkomsterna från företagsverksamheten som bisyssla beaktas därefter utgående från beskattningsbeslutet.

Som grund för jämkningen används det senast fastställda beskattningsbeslutet alltid när detta är möjligt. Inkomsten från företagsverksamheten enligt beskattningsbeslutet divideras på månadsnivå, så om du har företagsamhet som bisyssla ska du ansöka om dagpenning i perioder av en kalendermånad.

Fyll i ansökan i Openet och ange i ansökan 1 timme för det datum då arvodet för faktureringsservice kommer betalas ut till dig.

Ofta frågat om rätt till tilläggsdagar samt pensionering

Inkomstrelaterad dagpenning kan betalas också efter maximitiden på 500 dagar i form av så kallade tilläggsdagar i följande fall:

Tilläggsdagar för personer födda 1957‒1960

Om du är född 1957‒1960 och har fyllt 61 år innan din maximitid på 500
dagar uppfylls, kan till dig utöver 500 dagar dessutom betalas
inkomstrelaterad dagpenning till slutet av den kalendermånad, under
vilken du fyller 65 år. En förutsättning är dessutom att du har varit
minst fem år i förvärvsarbete under de senaste 20 åren.

Tilläggsdagar för personer födda 1961 – 1962

Om du är född 1961 – 1962 och har fyllt 62 år innan din maximitid
på 500 dagar uppfylls, kan till dig utöver 500 dagar dessutom betalas
inkomstrelaterad dagpenning till slutet av den kalendermånad, under
vilken du fyller 65 år. En förutsättning är dessutom att du har varit
minst fem år i förvärvsarbete under de senaste 20 åren.

Tilläggsdagar för personer födda 1963

Om du är född 1963 och har fyllt 63 år innan din maximitid
på 500 dagar uppfylls, kan till dig utöver 500 dagar dessutom betalas
inkomstrelaterad dagpenning till slutet av den kalendermånad, under
vilken du fyller 65 år. En förutsättning är dessutom att du har varit
minst fem år i förvärvsarbete under de senaste 20 åren.

Tilläggsdagar för personer födda 1964

Om du är född 1964 och har fyllt 64 år innan din maximitid
på 500 dagar uppfylls, kan till dig utöver 500 dagar dessutom betalas
inkomstrelaterad dagpenning till slutet av den kalendermånad, under
vilken du fyller 65 år. En förutsättning är dessutom att du har varit
minst fem år i förvärvsarbete under de senaste 20 åren.

Rätten till tilläggsdagar avskaffas gradvis. De som är födda 1965 eller senare har inte rätt till tilläggsdagar.

Du behöver inte separat ansöka om rätt till tilläggsdagar, utan
arbetslöshetskassan kontrollerar detta automatiskt då den handlägger din
ansökan, efter att 500 dagar har uppfyllts. Du kan sända oss en ansökan
enligt din normala ansökningsrytm, såsom hittills. 

Om du har haft tilläggsdagar vid inkomstrelaterad dagpenning, be arbetslöshetskassan om ett intyg över betalda tilläggsdagar. Vi kan skriva ett intyg när vi har betalat dagpenning till dig för minst en dag under den månad som föregår pensioneringen. Om du till exempel ansöker om pension från 1.10, kan vi skriva intyget när vi har betalat dagpenning till dig för september.

Om du inte har haft tilläggsdagar, kan du ansöka om dagpenning normalt till slutet av den månad som föregår pensioneringen och uppge i din ansökan från vilket datum du ansöker om pension. Sänd din pensionsansökan till pensionsbolaget på förhand. Du får närmare anvisningar om pensionen av ditt pensionsbolag.

Ofta frågat om rörlighetsbidrag

Rörlighetsunderstöd betalas samtidigt bara utifrån ett arbetsförhållande och utbildning i anslutning till detta.

Restiden räknas från din hemadress till arbetsplatsens adress. Tid för byte av transportmedel inräknas, det vill säga även väntetiden till vidareförbindelse. Även väntetid på grund av kollektivtrafikens tidtabell före eller efter ett arbetspass inräknas i restiden. Däremot godkänns inte avvikelser från en snabbare rutt i restiden, det vill säga den tid som går till exempel till att föra ett barn till dagis räknas inte som restid.

Utgångspunkten är att resetiden beräknas enligt den snabbaste kollektivtrafikförbindelsen. Om du använder bil beräknas tiden enligt färdtiden för bilen, om detta färdsätt är snabbare än kollektivtrafiken. Om färdtiden med bil är snabbare än kollektivtrafiken, och du blir berättigad till rörlighetsbidrag baserad på resetid med din bil, kan du använda kollektivtrafik eller även samåka. 

Om restiden mellan den ursprungliga adressen och arbetsplatsen berättigar till rörlighetsunderstöd, kan du få rörlighetsunderstöd, fastän du skulle flytta närmare arbetsplatsen redan innan arbetet inleds. Flytten ska dock bero på att du precis tagit emot ett jobb.  Samma gäller även en flytt på grund av utbildning inför arbete.

Om de övriga förutsättningar för rörlighetsunderstöd fylls, kan understöd betalas först utifrån utbildning och betalningen kan fortsätta utifrån arbetsförhållandet efter utbildningen. Understödsperioden är sammanlagt 60 dagar från och med utbildningens start.

 

Rörlighetsbidraget som vi betalar är för att stöda att du börjar arbeta. Arbetskraftsmyndigheten kan dock ersätta kostnader som orsakas av att t.ex. du har haft jobbintervju. Tilläggsinformation över de ersättningar som arbetskraftsmyndigheten kan betala hittar du på Jobbmarknaden.

Längden på perioden för rörlighetsbidrag beror på anställningens varaktighet. Periodens längd är

  • 30 dagar om arbetet varar minst 2 månader
  • 45 dagar om arbetet varar minst 3 månader
  • 60 dagar om arbetet varar minst 4 månader

Rörlighetsbidraget betalas ut för högst 5 dagar per vecka. Antalet ersatta dagas varierar beroende på månaden och vilken dag arbetet börjar. Antalet ersatta dagar är dock alltid färre än längden på understödsperioden. Om du har deltidsarbete, betalas rörlighetsbidrag endast för arbetsdagar.

Ofta frågat om Openetti

 Ändringarna träder emellertid i kraft först med fördröjning så de syns inte omedelbart i Egna uppgifter.  

Ansökningarna uppdateras i systemet via automatisk körning fyra
gånger om dygnet. Av den här orsaken kan det hända att ansökan inte syns
i systemet genast efter att den sänts. Om du när du gör en ansökan får
en blankettkod på att den sänts (exempelvis arkiv-id:123456), har sändningen av
ansökan till systemet lyckats. Detsamma gäller elektroniska bilagor, om du har sänt oss elektroniska bilagor med funktionen Skicka bilagor.

Ansökningarna uppdateras i systemet via automatisk körning flera gånger om dygnet. Av den här orsaken kan det hända att ansökan inte syns i systemet genast efter att den sänts, men syns med fördröjning. Om du när du gör en ansökan får en blankettkod på att den sänts (exempelvis arkiv-id: 123456), har sändningen av ansökan till systemet lyckats. Detsamma gäller elektroniska bilagor, om du har sänt oss elektroniska bilagor med funktionen utan ansökan. Du kan se dokumenter som du har skickat via Openetti senast följande dag. 

Du ser de ansökningar och bilagor som du skickat via den elektroniska Openetti-tjänsten (från och med 26.4.2018). Pappersansökningar syns inte i Openetti. Ansökningarna syns i tjänsten 12 månader från det att de ankommit till kassan (högst ändå fr.o.m. 26.4.2018).

Vi skickar begäran om ytterligare information i huvudsak via meddelandefunktionen i Openetti och skickar ett textmeddelande till dig om den inkomna begäran. Konrtollera att du har meddelat arbetslöshetskassan rätt telefonnummer så att meddelandet om den skickade begäran når dig.

Situationen kan bero på tre orsaker:

 1. Du sände din ansökan utan bilagor och uppgav i ansökan att du sänder bilagorna senare separat. 

Din ansökan väntar på de här
bilagorna utan att vi sänder en begäran om kompletterande redogörelse. 
Skicka vänligen bilagor till kassan.

2. Du har inte valt e-postpåminnelser och Elekroniska brev i Egna uppgifter. 

Du får därför
inte e-post om en begäran om redogörelse. Du får begäran om kompletterande redogörelse hem per post.

3. Handläggningen av din ansökan väntar på ytterligare uppgifter, som inte begärs av dig. 

Om
det inte är fråga om de situationer som beskrivs i punkterna 1 och 2,
behöver du inte göra någonting. Din ansökan väntar på en sådan
kompletterande redogörelse som vi har bett om direkt av en annan
myndighet eller av din arbetsgivare. Det kan till exempel vara fråga om
uppgifter från din föregående arbetslöshetskassa (i din ansökan har du
uppgett medlemskap i en tidigare arbetslöshetskassa). Det kan också vara
fråga om att vi av din arbetsgivare kontrollerar någon uppgift i de
handlingar gällande ditt lönearbete som medföljer som bilaga till
ansökan. 

Man kan logga in till Openetti med hjälp av Suomi.fi-indentification. Det betyder att du kan logga in till Openetti med bankidentifiering, medborgarcertifikat (identitetskort) eller mobilcertifikat.
Tilläggsinformation: medborgarrådgivning . Om det förekommer problem vid inloggning, ta vänligen kontakt till medborgarrådgivning.
Om du inte kan logga in till Openetti med hjälp av Suomi.fi-identification, du kan skicka ansökan till kassan per post.

Skicka vänligen ett meddelande till kassan (asiakaspalvelu@opetusjatiede.fi) och berättä att du kan inte logga in till Openetti. Informera ditt namn och födelsedatum i ditt meddelande.

Ifall du tidigare fyllt i en ansökan i Openetti och sparat utkastet, kan Openetti i denna situation erbjuda en felaktig ansökningsperiod. Korrigera i dessa situationer ansökningsperioden, så att den blir rätt.

Till exempel ifall du sparat ett ansökningsutkast 26.02.25. Ansökningsperioden är en månad och dagarna är ifyllda fram till 26.02.25. Då du försöker skicka ansökan för februari den 28.02.25, skickas ansökan endast för dagarna 01.02-26.02.25 enligt det sparade utkastet. Systemet korrigerar inte ansökningsperioden, man måste själv ändra ansökningsperioden ända till 28.02.25.

Du kommer till ansökningstidens kalendersektion, genom att klicka på Redigera-knappen till höger i det övre hörnet vid sektionen om information om ansökningsperiod. Du kan börja med att välja din ansökningsperiod.

Ett annat alternativ är att radera utkastet. Vid behov kan man tömma ansökningsutkastet, genom att i övre hörnet till höger välja x Spara inte utkasten. Openetti erbjuder då ansökan för den korrekta tiden, det vill säga en månad eller 4 veckor.

Vi har upptäckt att vissa antivirusprogram uppdateras på ett sådant sätt att de hindrar inloggning i Openetti. Vår Openetti-tjänst är ändå fortfarande en pålitlig sida, och du kan påverka möjligheten att logga in här genom att ändra inställningarna i antivirusprogrammet så att sidan ställs in som en pålitlig sida.

Också tömning av webbläsarens cache och cookies kan hjälpa vid inloggningsproblem.

Det finns en maximistorlek (10 Mt) för bilagor till ansökan som inte kan överskridas. När du skannar dokument till din dator, kom ihåg att de måste sparas .pdf-, .jpg-, .jpeg-, .png-, .gif- eller .tiff-format. Kontrollera även skanningsprogrammets inställningar. För att skanna dokument behövs inte fotografisk noggrannhet eller färger. Vid skanningen lönar det sig att välja svartvitt dokument/text som original. När du skannar originalet med alternativet ”text” (svartvitt dokument), minskar ditt val filstorleken och flera bilagor får plats i din ansökan.

Bilagans storlek ökar också om du skannar flera sidor som en fil såsom t.ex. flera lönebevis. Det lönar sig att försöka dela upp dokumenten i en eller flera filer.

För att använda utskrivbara blanketter behöver du Adobe Reader -programmet. Den nyaste versionen kan du ladda ner gratis på Adobes hemsidor.

 

Det kan hjälpa att uppdatera alla webbläsaren och Adobe Reader till de nyaste versionerna.

Systemet låter dig inte gå vidare, om du märkt arbete för vecksolutet och 0 arbetstimmar. Om du inte arbetat på veckoslutet kan du märka arbetslös för veckoslutet. Ifall du arbetar deltid på veckoslutet, märk då deltidsarbetets timmar för veckoslutet enligt hur du jobbat.

Om du inte vill märka arbetslös för veckoslutet, kan du agera enligt följande instruktioner. Vid punkten för information om ansökningsperiod, välj till exempel ’på arbete’ + ’arbetsgivarna’. Vid detta skede kan du även välja ’Annan orsak, vilken?’, och skriva till exempel ’ledig’ som orsak. I fortsättningen är detta alternativ med i valen för de enskilda dagarna och du kan därmed välja detta alternativ för veckosluten.

Systemet tillåter en inte att skicka ansökan utan en utredning gällande den emellan blivande tidsperioden, om ansökningshistoriken före ansökningsperioden inte är fullständig. Om systemet frågar efter en orsak för avbrottet i ansökan, bör man redogöra för avbrottet för kassan, eller alternativt fylla i ansökan för den tiden.

Exempel: Du har ansökt om dagpenning senast från början av augusti 01.08.-11.08.2024. Nu håller du på att fylla i en ansökan för julpausen för tiden 22.12.-06.01.2025. Systemet frågar efter orsaken för avbrottet i ansökan, på grund av att ansökningshistoriken inte är fullständig.

Fyll i ansökan på följande sätt:

1. Klicka på ”sök inkomstrelaterad dagpenning” på första sidan.

2. Justera ansökningsperioden till den tid du ämnar söka (till exempel 22.12.2024.-6.1.2025.)

3. Välj under ansökningsperioden har jag huvudsakligen varit arbetslös

4. Du ansöker om en period som är under 4 veckor, välj minst ett alternativ -> välj här heltidsarbete som varar över två veckor.

5. I f.r.o.m. fältet välj dagen 07.01.2025 (börjar du ett heltidsjobb?)

6. Vid ”Utredning av avbrott i ansökan. Vad har du gjort sedan den senaste ansökan?” välj som orsak på arbete och välj som startdatum 12.08.24 och som slutdatum 21.12.24

7. Fyll i datum för löneutbetalning

 

Det är frågan om ett informerande meddelande av systemet, detta hindrar inte en från att skicka in ansökan. Du kan fortsätta fylla i ansökan normalt. Om du inte ännu anmält dig till arbetskraftsmyndigheten, lönar det sig att anmäla sig som arbetssökande så snart som möjligt (Jobbmarknaden).

Du kan först pröva att skicka endast ansökan. Bilagorna kan skickas enskilt från Openettis hemsida med ”Skicka bilagor”-funktionen. Bilagorna bör även vara i rätt format: filen bör ha en filändelse (till exempel.pdf), namnet på filen får inte innehålla specialtecken.

Kontrollera att du svarat på ansökans alla punkter och svara vid behov på de tomma puntkerna. Du kan även pröva byta webbläsare. Systemet sparar också automatiskt ansökningsblanketten, då du går framåt med ansökans ifyllning. Emellanåt kan den sparade oavslutade versionen ”sitta fast”, då kan det hjälpa att radera den oavslutade ansökan.

Det är möjligt att radera utkastet genom att välja x Spara inte utkasten i det högra övre hörnet. Efter detta kan du igen välja bort det, så att utkasten sparas. På detta vis försvinner utkastet som eventuellt fastnat och det borde igen lyckas att fylla i ansökan normalt.

Du kan alltid vara i kontakt med vår kundtjänst, då du har problem med att fylla i ansökan. Då det gäller tekniska frågor kan du skicka e-post: asiakaspalvelu@opetusjatiede.fi