Siirry sisältöön
Haku
Kirjaudu Openettiin
Haku

Miksi Openetti?

Hakemuksesi on perillä nopeammin kuin postitettava hakemus. Openetin kautta päivärahan hakeminen on myös helppoa – palvelu esimerkiksi tukee hakemuksen täyttämistä oikealta ajalta. Palvelun käyttö on maksutonta. 

Ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Onko työsi päättymässä? Tarkista Openetti-palvelussa yhteystietosi. Käytämme palvelussa olevaa osoitetietoa, jos lähetämme sinulle ennakkoon tiedotteita tai esimerkiksi ohjeen ansiopäivärahan hakemisesta. Tarkistathan myös, että sähköpostiosoitteesi on ajan tasalla ja toiminnassa työttömyysaikana. 

Onko Openetti vain hakemuksen tekemistä varten?

Päivärahan hakeminen on Openetin suosituimpia toimintoja. Palvelu tarjoaa kuitenkin paljon muutakin. 
 
Ottamalla Openetin käyttöön saat tiedon hakemuksesi käsittelytilanteesta. Kun hakemus on käsitelty, näet palvelusta maksupäivän ja paljonko päivärahaa maksetaan tilillesi. Openetistä löydät myös aikaisemmat päätöksesi ja tiedot sinulle maksetuista ansiopäivärahoista ja vuorottelukorvauksista.
 
Jos tarvitsemme hakemuksesi käsittelyyn lisätietoja, näet palvelusta nopeasti, mitä lisätietoja pyydämme. Lisäksi voit itse päivittää helposti osoite- ja tilinumerotietojasi. Palvelun Viestit-toiminnolla voit tietoturvallisesti lähettää meille hakemustasi koskevia tietoja tai ansioturvaa koskevia kysymyksiä.

Miten vähentäisin saamani paperipostin määrää?

Ota Openetissä käyttöön sähköiset kirjeet -toiminto. Päivitä palvelun Jäsentiedot-kohdan viestintäosio seuraavasti: valitse vaihtoehto ”kyllä” sekä sähköpostimuistutukseen että sähköisiin kirjeisiin. Näin saat postitse enää varsinaiset päätökset. 

Lisätietoa palvelusta

Työttömyyskassan kotisivuilla on ohje Openetin käyttöön. Ohjeesta löydät muun muassa tiedon siitä, miten kirjaudut palveluun ensimmäisellä kerralla. Ohjeessa kuvataan myös, mikä hakemustoiminto on oikea tilanteessasi. Lisäksi ohjeeseen on koottu vastauksia yleisimpiin palvelun käyttöä koskeviin kysymyksiin. 

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi kotisivuiltamme?

Openetin käyttöä koskeviin kysymyksiin vastaamme paitsi Openetti-palvelun sisällä, myös sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu(at)opetk.fi ja puhelinpalvelussamme. 

Marjaana Maisonlahti
Kassanjohtaja