Hoppa till innehåll
Sök
Logga in till Openetti
Sök

Behandling av ansökningar om alterneringsersättning

Avskaffandet av alterneringsledighetssystemet har fått många av våra medlemmar att ansöka om alterneringsersättning nu när det fortfarande är möjligt. Vi har redan fått in ett betydande antal nya ansökningar om alterneringsersättning till kassan.

Vi har också fått många frågor om handläggning av ansökningar om alterneringsersättning, utbetalningsdagar, ersättningsbelopp och betalning av medlemsavgifter. Vi har samlat de vanligaste frågorna om alterneringsersättning på denna sida.

  1. När kommer min ansökan att behandlas?

    Ansökningar om alterneringsersättning tas upp för behandling tidigast när alterneringsledigheten har varat minst två hela kalenderveckor (mån-sön). Under sommaren har vi dock fått in ett mycket stort antal ansökningar om inkomstrelaterad dagpenning, vilket kan göra att behandlingstiden blir något längre.

    Vi ber dig vänligen vänta tålmodigt på att din ansökan behandlas. Tyvärr kan vi inte ge en exakt tidtabell för behandlingen av din ansökan via telefonservicen eller meddelanden i Openetti.
  2. Har jag skickat in alla nödvändiga bilagor?

    För att din ansökan ska kunna behandlas måste du skicka in en kopia eller bild av alterneringsavtalet. Ofta behöver vi inga andra bilagor.

    Om du eller en familjemedlem driver ett företag, skicka in en kopia av ditt senaste bekräftade personliga skattebeslut. Skicka alla sidor av skattebeslutet. Om du redan har fått beslutet för 2023, skicka det. Om du inte har fått det ännu, skicka skattebeslutet för 2022 och skicka oss det bekräftade beslutet för 2023 så snart det är tillgängligt.

    Vi behöver i regel inte lönebesked, eftersom vi kan se löneuppgifterna i inkomstregistret.

    Om vi behöver ytterligare information kommer handläggaren att kontakta dig när din ansökan är upp till behandling.

    Kassan behöver också arbets- och näringsbyråns utlåtande om din alterneringsledighet. Om du vill kan du själv kontrollera i Openetti om utlåtandet redan har kommit till oss. Du kan se utlåtandena som finns i kassan genom att klicka på huvudrubriken Beslut och sedan på Utlåtanden. Om utlåtandet ännu inte har kommit till kassan, vänligen försäkra dig om att alla nödvändiga uppgifter för att utfärda utlåtandet har skickats till TE-byrån.
  3. När betalas alterneringsersättningen?

    Alterneringsersättningen betalas retroaktivt i betalningsperioder om fyra kalenderveckor eller en kalendermånad. Den första betalningsperioden kan vara kortare eller längre beroende på handläggningssituationen.

    I en betalningsperiod om fyra kalenderveckor är utbetalningsdagen onsdagen efter slutet av betalningsperioden. Om exempelvis betalningsperioden är från 19.8.2024 till 15.9.2024, kommer utbetalningsdagen för den perioden att vara onsdagen den 18.9.2024. Om det har skett förändringar i din situation kan utbetalningen bli försenad.

    Kalendermånadens betalningsperiod används, till exempel, om du får någon socialförmån månadsvis eller om du har arbetsinkomster från deltidsarbete eller inkomster från företagsverksamhet som bisyssla. Utbetalningsdagen är i så fall två bankdagar efter månadens sista dag. Om betalningsperioden exempelvis är från 1.9.2024 till 30.9.2024, skulle utbetalningsdagen för den perioden vara 2.10.2024. Om det har skett förändringar i din situation kan utbetalningen bli försenad.
  4. Hur mycket är min alterneringsersättning?

    Tyvärr kan vi inte i förväg beräkna eller uppskatta det framtida beloppet av din alterneringsersättning, eftersom detta utreds först under handläggningen av ansökan. Du kan uppskatta beloppet av alterneringsersättningen med hjälp av en tabell på Arbetslöshetskassornas Samorganisationens (Työttömyyskassojen yhteisjärjestö ry) webbplats, som du hittar via länken nedan.

    Tabell över alterneringsersättning
  5. Min medlemsavgift har dragits från min lön. Hur betalar jag medlemsavgiften under alterneringsledigheten?

    Om du tillhör Arbetslöshetskassan för undervisning och vetenskap genom din fackförening (t.ex. OAJ), ingår arbetslöshetskassans medlemsavgift i fackföreningens medlemsavgift. Arbetslöshetskassan kan därför inte ge råd om medlemsavgifter; du får istället instruktioner om betalning av medlemsavgifter direkt från din fackförening. Du hittar en lista över medlemsorganisationer på vår webbplats, som du kan nå via länken nedan:

    Medlemsorganisationer

    Om du är individuell medlem i kassan, det vill säga inte tillhör någon fackförening, har du fått årets medlemsavgiftsfaktura i början av 2024. Individuella medlemmar kan ställa frågor om medlemsavgifter genom att skicka ett meddelande till oss via Openetti.
  6. Måste jag lämna in fortsättningsansökningar?

    Alterneringsersättning ansöks med en enda ansökan för hela ledigheten, så det behövs inga fortsättningsansökningar.

Mer utförlig information om alterneringsersättning och hur man ansöker om den hittar du i vår officiella sektion för alterneringsersättning på vår webbplats, som du når via knappen nedan.