Hoppa till innehåll
Sök
Logga in till Openetti
Sök

Uppföljningsansökan – Hur och när ska den skickas?

Många av våra sommaranställda börjar nu komma till den tidpunkt då det är dags att skicka in den första uppföljningsansökan. I denna nyhet ger vi instruktioner om hur och när uppföljningsansökan ska lämnas in till oss på kassan

Uppföljningsansökan – När och för vilken period?

Vanligtvis skickas uppföljningsansökan in efter den första ansökningsperioden för fyra kalendervecor eller en månad. Periodisering av semesterersättning, eventuell självrisktid samt eventuell jämkad inkomst kan dock påverka längden på den första perioden för uppföljningsansökan. Därför är det mycket svårt att på förhand bedöma vilken period varje sökande ska skicka in sin uppföljningsansökan till oss.

När din första ansökan har behandlats, kommer ansökningshandläggaren att utvärdera vilken period som är lämplig för din uppföljningsansökan baserat på din specifika situation. Handläggaren skickar dig ett meddelande via Openetti där hen informerar dig om vilken period eventuell semesterersättning har periodiserats för och från vilken period nästa ansökan ska skickas in till oss. Instruktioner för att skicka in uppföljningsansökan ges även om du inte har erhållit semesterersättning.

Om du har fått semesterersättning som har periodiserats, ber vi normalt sett att du också lämnar in en ansökan som täcker perioden för semesterersättningens periodisering. Detta kan verka konstigt eftersom vi redan har fattat ett negativt beslut om inkomstrelaterat dagpenning under perioden för semesterersättningens periodisering. Denna begäran görs för att vi ska få information om vad du har gjort under perioden för periodisering av semesterersättning. Denna information är viktig för oss för att hålla uppsikt över arbetsvillkorsdata uppdaterade.

Arbetslöshetsersättning söks alltid retroaktivt. Ansökan kan lämnas in tidigast den sista dagen av ansökningsperioden. Om du har blivit ombedd att lämna in uppföljningsansökan till exempel för perioden 15.6.2024 – 14.7.2024, kan du lämna in ansökan tidigast den 14.7.2024.

Uppföljningsansökan – Hur fyller man i den?

Att skicka in en uppföljningsansökan är enklast och snabbast via Openetti under avsnittet ”Sök inkomstrelaterad dagpenning”. Programmet erbjuder automatiskt en korrekt ansökningsblankett för dig att fylla i. Uppföljningsansökningsblanketten är mer begränsad än den för första ansökan.

Nedan listas de avsnitt i ansökan där ifyllandet oftast väcker frågor.

Hur ändrar jag den sökperiod som erbjuds av Openetti för att matcha den begärda sökperioden?

Särskilt om du har fått semesterersättning som har periodiserats kan programmet ibland erbjuda fel ansökningsperiod för uppföljningsansökan. När du fyller i fortsättningsansökan, kontrollera i det meddelande du fått vilken period ansökan ska gälla för. Kontrollera sedan om ansökningsblanketten ger rätt dagar för den begärda perioden. Om dagarna inte stämmer överens kan du ändra till rätt dagar genom att trycka på ”Redigera ansökningsperiod” -knappen.

Anvisningar var man kan kontrollera perioden som Openet erbjuder och anvisningar var man kan ändra perioden för att motsvara den begärda perioden.

Vad gör jag om ansökningsblanketten anger att jag ansöker om en period som är under 4 veckor?

I vissa fall kan ansökningsblanketten ange att ”Du ansöker om en period som är under 4 veckor”. Om du har blivit ombedd att lämna in en ansökan som också omfattar perioden för semesterersättningens periodisering och ansökan begär denna redovisning, kan du svara enligt bilden nedan.

Anvisning om vad man ska ange om ansökan frågar varför sökanden ansöker om en period kortare än den normala ansökningsperioden.

Denna anmälan kan också dyka upp till exempel om du börjar ett heltidsarbete som varar i över två veckor mitt i ansökningsperioden. Ansök då om dagpenning fram till dagen före arbetet börjar och ange som anledning i ovanstående avsnitt ’Heltidsarbete som varar över två veckor’.”

Vad menas med avbrott i ansökan?

Om du inte har ansökt om dagpenning utan avbrott, kommer ansökningsformuläret att be om en förklaring för avbrott i ansökan.

I det följande exemplet har Anna senast ansökt om dagpenning fram till den 19 mars 2024. Efter det har hon varit heltidsanställd från den 20 mars 2024 till den 30 juni 2024. Efter att ha avslutat heltidsarbetet ansöker Anna åter om dagpenning för perioden 1 juli 2024 till 14 juli 2024.

Nedan finns en bild från Openettis ansökningsformulär som visar fram till vilket datum dagpenning senast har ansökts (i detta fall 19 mars 2024). Om det första dagen av den nu inskickade ansökan inte är direkt efter det datumet (dvs. den 20 mars 2024 i detta fall), kommer ansökningsformuläret senare att be om en förklaring för ansökningsavbrottet. Ansökningsavbrottet är här alltså från den 20 mars 2024 till den 30 juni 2024.

Instruktion om var det visas fram till vilket datum medlemmen senast har ansökt om dagpenning

I den nedanstående bilden finns ett avsnitt där en förklaring för ansökningsavbrottet efterfrågas. I det här fallet meddelar Anna att hon har varit i arbete under ansökningsavbrottet, det vill säga under den period då hon inte har skickat in ansökningar till oss. Som startdatum anger hon den första dagen som hon inte har skickat in en ansökan (i detta fall 20 mars 2024) och som slutdatum dagen före början av denna ansökningsperiod (i detta fall 30 juni 2024).

Instruktion om hur orsaken till och perioden för ansökningsavbrottet ska fyllas i.

Kom ihåg att rapportera arbetstimmar – även under betald semester!

Om du har haft arbetstimmar under ansökningsperioden, kom ihåg att ange arbetstimmarna i ansökan. Om det rör sig om en deltidsanställning som varar längre än två veckor, behöver vi även ett anställningsavtal som bilaga till ansökan. Om det rör sig om en heltidsanställning som varar längre än två veckor, finns det ingen rätt till arbetslöshetsersättning för den perioden.

Observera att om du får lön under semesterperioden, måste du även rapportera arbetstimmarna i ansökan! Välj då ’Avlönad semester’ och eventuellt andra alternativ som passar din situation under avsnittet ’Information om ansökningsperiod’. Ange arbetsgivarens namn och markera arbetstimmarna i ansökningens kalenderavsnitt baserat på hur du får betalt under semesterperioden.

Känns det svårt att fylla i ansökan?

Ytterligare instruktioner för att fylla i uppföljningsansökan och exempelvis för att rapportera arbetstimmar kan du läsa i vårt tidigare publicerade nyhetsbrev, som du hittar via knappen nedan

Ytterligare instruktioner för att använda Openetti och fylla i ansökan hittar du även i vår Openet-guide, som du når via knappen nedan

Läs nästa