Hoppa till innehåll
Sök
Logga in till Openetti
Sök
Nedan följer en snabbguide för att fylla i uppföljningsansökan. I det första exemplet är den sökande helt arbetslös under hela ansökningsperioden. I det andra exemplet har den sökande arbetstid för deltid eller tillfälligt arbete under ansökningstiden.
Exempel 1: Inga arbetstimmar under ansökningsperioden

  1. Klicka på Sök inkomstrelaterad dagpenning på Openettis framsida
  2. Kontrollera Information om ansökningsperioden -> Ändra
    ansökningsperioden (vid behov). Klicka på Redigera ansökningsperiod, om ansökningsperioden
    behöver redigeras.

    Ansökningsperiod
  3. Under ansökningsperioden har jag huvudsakligen varit -> väljs Arbetslös

    Information om ansökningsperiod

  4. Klicka på fortsätt
  5. Kalendersektionen öppnas. Om du varit helt och
    hållet arbetslös, är det i kalendersektionen antecknat arbetslös för varje dag

    Kalendersektionen

  6. Klicka på slutför
  7. Om du inte har ansökt om inkomstrelaterad dagpenning utan avbrott, hänvisar du ansökan till ”Utredning för avbrott i ansökan”. Här ska du ge en förklaring till vad du har gjort under sökpausen. Systemet tillåter
    en inte att skicka ansökan utan en utredning gällande den emellan blivande
    tidsperioden, om ansökningshistoriken före ansökningsperioden inte är
    fullständig. Om systemet frågar efter en orsak för avbrottet i ansökan, bör man
    redogöra för avbrottet för kassan, eller alternativt fylla i ansökan för den
    tiden. löneutbetalningsdag.

  8. Ansökan leder dig till följande punkt -> Datum för
    löneutbetalning
    . Rapportera om ansökningsperioden innehåller en lönedag eller en uppskattning av en eventuell framtida lönedag

    Datum för löneutbetalning

  9. Kontrollera också Pensioner och förmåner, Företagsverksamhet och lättföretagande, Barninformation och Kontaktinformation. Redigera vid behov. I avsnittet Extra information kan du ange ytterligare information om din situation eller din ansökan.
  10. Signera och acceptera.

    Signera och acceptera


Exempel 2: Arbetstimmar under ansökningsperioden

  1. Välj Sök inkomstrelaterad dagpenning på Openettis framsida
  2. Kontrollera Information om ansökningsperioden -> Ändra
    ansökningsperioden (vid behov). Klicka på Redigera ansökningsperiod, om ansökningsperioden
    behöver redigeras.
  3. Under ansökningsperioden har jag huvudsakligen varit: arbetslös väljs ut. Välj det här alternativet, även om det också finns arbete att göra under ansökningsperioden. Det finns också andra alternativ att välja mellan (t.ex. sjuk, betald årlig semester, TE-tjänst etc.). Välj rätt alternativ för din situation.

    Information om ansökningsperiod

  4. Under ”Ytterligare har jag varit” -> i arbete väljs ut. Det finns också andra alternativ att välja mellan (t.ex. sjuk, betald årlig semester, TE-tjänst etc.). Välj rätt alternativ för din situation. Dela upp de olika arbetsgivarna i sina egna rader. Rader kan läggas till från det blå plustecknet. Välj dessutom andra alternativ som är lämpliga för din situation.

    Information om ansökningsperiod

  5. Klicka på fortsätt
  6. Kalendersektionen öppnas. För varje arbetsgivare, rapportera arbetstimmar separat på arbetsdagen (t.ex. 3h 30min). Kontrollera slutligen att timmarna är korrekt markerade.

    Kalendersektionen
  7. Klicka på slutför
  8. Ansökan leder dig till följande punkt -> Datum för
    löneutbetalning
    . Rapportera om ansökningsperioden innehåller en lönedag eller en uppskattning av en eventuell framtida lönedag

    Datum för löneutbetalning

  9. Kontrollera
    också Pensioner och förmåner, Företagsverksamhet och lättföretagande,
    Barninformation och Kontaktinformation. Redigera vid behov. I avsnittet
    Extra information kan du ange ytterligare information om din situation
    eller din ansökan.
  10. Signera och acceptera.

    Signera och acceptera
Ifall du är osäker på om du har fyllt i ansökan korrekt, kan
du gå till ansökningsarkivet och öppna ansökan du just skickat. Ansökningens
information kan inte längre ändras, när ansökningen redan är skickad. Du kan alltid
ange tilläggsinformation med meddelande-funktionen, ifall något fattas.
Ansökningen kan även fyllas i helt och hållet på nytt, ifall du märker stora
brister i ansökan du skickat.

Observera att du kan lämna in en uppföljningsansökan även om den första ansökan ännu inte har behandlats. Skicka in en uppföljningsansökan tidigast fyra kalenderveckor eller en månad efter den sista dagen i den första ansökan. Om du är osäker på vad din sökrytm kommer att vara i framtiden, kan du  skicka oss ett meddelande i Openetti.