Måndagen den 20 juni 2016 börjar den
brådaste tiden på året för oss. Det har då gått två fulla kalenderveckor sedan
vårfestdagen och de av våra medlemmar som blivit arbetslösa kan sända oss sin
första ansökan.
Det faktum att den brådaste arbetsperioden
börjar innebär inte endast att antalet ansökningar ökar. Också antalet personer
som ringer och kontaktar oss elektroniskt (meddelanden och e-post som ni
skickat via vår Openetti-tjänst) ökar på motsvarande sätt.
Vi förbereder oss varje år på en ökning av
arbetsmängden under sommarsäsongen. I år har vi 12 visstidsanställda
uttryckligen under sommarmånaderna. De deltar i behandlingen av ansökningar,
telefontjänsten och annan medlemsrådgivning.
Alla våra tjänster är besatta under
sommarmånaderna och vi arbetar med maximal bemanning. Trots detta blir vi
tvungna att i juli och augusti begränsa telefontjänsten för att trygga
behandlingen av ansökningar och utbetalningen av dagpenning. Du kan följa
servicesituationen på vår webbplats och på Facebook.
På vår webbplats ser du hur behandlingarna
framskrider hos oss. Du kan följa hur behandlingen av din egen ansökan
fortskrider i vår Openetti-tjänst.
Du kommer väl ihåg, att du för egen del
försäkrar dig om en så snabb behandling av din ansökan som möjligt, om du följer
våra anvisningar gällande ifyllandet och bilagorna. Genom att börja använda
Openetti-tjänsten och i synnerhet genom att i tjänsten välja funktionen
Elektroniska brev säkerställer du att du får kännedom om att vi kontaktat dig
så fort som möjligt.
Marjaana Maisonlahti
kassadirektör
facebook.com/opettajientk