Hoppa till innehåll
Sök
Logga in till Openetti
Sök

 Varför Openetti?

Din ansökan kommer fram fortare än en ansökan per post. Det är också lätt att ansöka om dagpenning via Openetti – tjänsten stöder till exempel ifyllande av ansökan för rätt tidsperiod. Tjänsten är avgiftsfri. 

Är dina kontaktuppgifter aktuella?

Kommer din anställning att upphöra? Kontrollera dina kontaktuppgifter i Openetti-tjänsten. Vi använder adressuppgifterna i tjänsten om vi skickar ut meddelanden på förhand eller till exempel anvisningar för ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. Kontrollera också att din e-postadress är aktuell och fungerar under arbetslöshetstiden. 

Är Openetti avsedd enbart för ansökningar?

Ansökan om dagpenning är en av Openettis mest anlitade funktioner. Tjänsten erbjuder emellertid också mycket annat. 
 
Då du tar Openetti i bruk, får du reda på i vilket skede behandlingen av din ansökan är. När din ansökan är behandlad visar tjänsten dig vilket dagpenningbelopp som sätts in på ditt konto på betalningsdagen. I Openetti hittar du också tidigare beslut och uppgifter om de inkomstrelaterade dagpenningar och alterneringsersättningar som du har fått.
 
Om vi behöver närmare upplysningar för att behandla din ansökan, ser du snabbt vilka upplysningar vi behöver i tjänsten. Dessutom kan du själv enkelt uppdatera dina adress- och kontouppgifter. Tjänstens funktion Meddelanden gör det möjligt för dig att på ett datasäkert sätt till oss lämna uppgifter om din ansökan eller frågor om utkomstskydd.

Hur kan jag minska på pappersposten?

Ta i bruk funktionen Elektroniska brev i Openetti. Uppdatera uppgifterna om kommunikation i punkten Medlemsuppgifter i tjänsten så här: välj alternativet ”ja” för både påminnelse per e-post och elektroniska brev. På så sätt får du endast dina beslut per post. 

Ytterligare information om tjänsten

Det finns anvisningar för användningen av Openetti på arbetslöshetskassans webbplats. I anvisningarna ingår bland annat information om hur du loggar in i tjänsten för första gången. I anvisningarna beskrivs även vilken ansökningsfunktion som ska användas i olika situationer. Dessutom finns svaren på de vanligaste frågorna om användningen av tjänsten samlade i anvisningarna. 

Fick du inte svar på din fråga på vår webbplats?

Vi svarar på frågor om användningen av Openetti såväl i Openetti-tjänsten som per e-post på asiakaspalvelu(at)opetk.fi och via vår telefontjänst. 

Marjaana Maisonlahti
Kassadirektör