Siirry sisältöön
Haku
Kirjaudu Openettiin
Haku

Kesällä kassaan saapuu suuri määrä hakemuksia, ja myös puhelinpalvelumme
on aika ajoin ruuhkautunut. Ennen puhelinpalveluun soittamista suosittelemme lukemaan
tämän artikkelin, johon olemme koonneet yleisimpiä kesän puhelinpalvelussa kysyttyjä
kysymyksiä. Saatat täten välttyä puhelinpalveluun jonottamiselta.

Tavoitat meidät myös Openetin viestit -toiminnon kautta.
Vastaamme viesteihin kolmen työpäivän kuluessa.

Milloin voin lähettää ensimmäisen hakemukseni?

Pääsääntönä on, että ensimmäisen hakemuksen voi lähettää,
kun työttömyyttä on takana vähintään kaksi täyttä kalenteriviikkoa. Kesäaikana
tähän on kuitenkin tehty poikkeus siten, että jos työsuhteesi on päättynyt
4.6.2022, voit lähettää ensimmäisen hakemuksen jo 13.6.2022
. Tällöin hakemuksen
tulee olla ajalta 5.6.2022 – 13.6.2022 (kuudelta arkipäivältä).

Jos olet ollut osa-aikatyössä ja hakenut työsuhteen ajalta soviteltua
päivärahaa, jatka päivärahan hakemista normaalin hakurytmisi mukaisesti myös
työsuhteen päätyttyä.

 

Mitä liitteitä tarvitaan?

Kaikki tarvittavat liitteet selviävät vasta hakemuksen
käsittelemisen yhteydessä, koska hakijoiden tilanteet vaihtelevat paljon.
Yleisimmin kuitenkin tarvitaan:

Jos sinulle on maksettu työsuhteen päättyessä lomarahaa/-korvausta,
voi kyseisen palkkalaskelman toimittaminen nopeuttaa hakemuksen käsittelyä
. Voit
lukea artikkelistamme, missä muissa tilanteissa palkkalaskelmien toimittaminen
voi nopeuttaa käsittelyä.

 

Mikä on hakemukseni tilanne?

Voit tarkistaa kotisivujemme etusivulta, minä päivänä
saapuneita hakemuksia tällä hetkellä käsittelemme. Valitettavasti emme voi
puhelinpalvelussakaan antaa tarkempaa arviota siitä, minä päivänä hakemuksesi käsitellään. Käsittelyaikaan vaikuttaa väistämättä esimerkiksi se, kuinka
paljon hakemuksia on saapunut kassaan minäkin päivänä.

Voit tarkistaa Openetin kohdasta Hakemusseuranta, mikä on hakemuksesi
tila (saapunut, odottaa lisäselvitystä, valmis tai arkistoitu).

Puuttuuko minulta jäsenmaksuja? Miten voin maksaa
puuttuvat jäsenmaksut?

Jos kuulut kassaan ammattiliiton kautta, työttömyyskassan
jäsenmaksu sisältyy liiton jäsenmaksuun. Emme valitettavasti voi kassassa
neuvoa liiton jäsenmaksuasioissa. Jos sinulla on kysymyksiä jäsenmaksuistasi,
ota suoraan yhteyttä ammattijärjestösi jäsenpalveluun.
Tämä koskee myös
liiton jäseniä, jotka huolehtivat itse jäsenmaksunsa maksamisesta. Myös ammattiliittojen jäsenpalvelut (esim.
OAJ) voivat olla ruuhkautuneita, joten odotathan rauhassa vastausta.

Jos olet Opettajien työttömyyskassan yksilöjäsen (etkä kuulu
liittoon), voit olla kassaan yhteydessä jäsenmaksuihin liittyvissä kysymyksissä.
Valtaosa yksilöjäsenten vuoden 2022 jäsenmaksulaskuista on lähetetty
15.2.2022.
Jos et kuitenkaan ole saanut jäsenmaksulaskua, ole meihin
yhteydessä Openetin viestit -toiminnon kautta.

 

Miksi työtuloa on soviteltu, vaikka työsuhteeni on jo päättynyt?

Osa-aikatyöstä (työaika enintään 80% kokoaikaisen
työntekijän työajasta) tai enintään kaksi viikkoa kestävästä kokoaikatyöstä maksettavat
palkat sovitellaan. Myös osa-aikatyön tai enintään kaksi viikkoa kestävän
kokoaikatyön lomarahat ja -korvaukset sovitellaan.

Tulot sovitellaan maksupäivän perusteella. Tulot sovitellaan siis sille sovittelujaksolle, jolle osuu
palkan maksupäivä
. Vaikka työtunnit olisivat jo loppuneet, voidaan työtulo
siis sovitella, jos sen maksupäivä osuu sovittelujaksolle. Hakijalle asetettava
sovittelujakso tutkitaan hakemuksen käsittelemisen yhteydessä.

Esimerkki 1: Henkilö on tehnyt 78% työaikaa työsuhteessa,
joka päättyy 4.6.2022. Henkilö hakee ansiopäivärahaa 5.6.2022 alkaen.
Henkilölle maksetaan työsuhteesta viimeinen palkka 15.6.2022. Kyseinen palkka
sovitellaan, koska palkanmaksupäivä osuus henkilön sovittelujaksolle.